Background Image
Previous Page  5 / 48 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 5 / 48 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

AKTUALNOŚCI

Lakier Nissana świeci w ciemności

Innowacje oświetleniowe BMW

BMW prezentował pojazd koncepcyjny

BMW M4 Concept Iconic Lights wy-

posażonyw zupełnie nowe reflektory przednie

oraz tylne lampy zespolone. Przednie lampy

charakteryzują się miłym, blado niebieskim

paskiem oraz sześciokątami światłowodowy-

mi, tworzącymi światła pozycyjne i światła

do jazdy dziennej. Tylne lampy zespolone

natomiast imponują ultranowoczesny-

mi, głęboko trójwymiarowymi modułami

OLED, które w zależności od wybranego

trybu jazdy i sytuacji zmieniają intensywność

świecenia, głębię świecenia, a także kształt

tworzony przez diody i moduły.

BMW dostarcza już model BMW i8 z lase-

rowymi reflektorami. Lampy te pozwalają

na niezwykle jaskrawe oświetlenie przed-

pola na odległość 600 m, tzn. 2-, a nawet

3-krotnie większą niż w konwencjonalnych

lampach halogenowych, ksenonowych czy

LED-owych – przy intensywności nawet

10-krotnie większej i 30% niższym poborze

energii niż w przypadku lamp LED.

Nowe lampy w prototypie BMW M4

Concept Iconic Lights mają jeszcze większe

możliwości: zintegrowane z systemem

ConnectedDrive są w stanie doświetlać

zakręty, zanim jeszcze skręcimy kierownicą

– w oparciu o dane z systemu GPS i map

nawigacji. Potrafią wybiórczo i inteligentnie,

autonomicznie, oświetlić punktowo czło-

wieka lub zwierzę wykryte przez czujniki pod-

czerwieni systemu jazdy nocnej NightView,

pozwalając kierowcy wyraźnie zobaczyć taką

żywą przeszkodę już z odległości 100 m.

Jednym z najciekawszych rozwiązań jest tu

jednak aktywna funkcja diod laserowych

„High Power”, które służą do wyświetlania

informacji przydatnych kierowcy bezpośred-

nio na drodze przed samochodem, dzięki

czemu kierowca może się skupić na ruchu

drogowym nawet w ciemnościach. Systemy

kamer wykrywają zwężenie lub utrudnienia

i z wyprzedzeniem informują o tym kierow-

cę, wyświetlając na nawierzchni drogi sym-

boliczne zwężenie, pokazujące przestrzeń

przed autem w zestawieniu z szerokością

samochodu. (Fot. BMW)

Nissan jako pierwszy producent samocho-

dów zastosował świecący w nocy lakier,

aby zwrócić uwagę na to, jak dzięki elek-

trycznemu modelowi LEAF ludzie coraz

chętniej wykorzystują energię słoneczną

w swoich domach.

Nissan podjął współpracę z wynalazcą

Hamishem Scottem, twórcą nanoszonej

metodąnatryskiwaniapowłoki STARPATH,

która absorbuje energię promieniowa-

nia UV w ciągu dnia, a po zmroku oddaje

ją w postaci światła emitowanego przez 8

do 10 godzin.

Wprawdzie świecące samochodowe lakiery

oraz folie już od jakiegoś czasu są dostępne

na rynku, to jednak „zasilany” ultrafioletem

lakier opracowany specjalnie dla Nissana

jest wyjątkowy ze względu na tajną formułę

opartą wyłącznie na składnikach organi-

cznych. Jednym z nich jest bardzo rzadki

minerał – glinian strontu – bezzapachowa

oraz chemicznie i biologicznie obojętna sub-

stancja w stanie stałym. Wiele zewnętrznych

firm oferuje świecące w ciemnościach la-

kiery samochodowe, ale są one nieorgani-

czne. Nissan jest pierwszym producentem,

który sam zastosował technologię świecącego

w ciemnościach lakieru, a na dodatek nie-

szkodliwego dla środowiska. Trwałość wyjąt-

kowego lakieru Nissana – gdyby był komer-

cyjnie dostępny – jest oceniana na 25 lat.

Nissana świecącego w ciemnościach można

obejrzeć na filmie: youtu.be/nKj2sEpg1xg