Background Image
Previous Page  8 / 48 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 48 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Fiat Doblo czwartej generacji

Klimatyzacja nie tylko na upały

Klimatyzacja przydaje się nie tylko w gorące

dni. Warto włączać ją również w zimie, czy

na wiosnę, a przemawiają za tym dwa argu-

menty:

Bezpieczeństwo

– w chłodne dni powie-

trze zawiera dużo wilgoci, a dodatkowo

wraz z nami do samochodu na butach czy

odzieży zewnętrznej dostaje się dużo wody

w postaci śniegu czy deszczu. Powoduje

to osadzanie się pary wodnej w zamknię-

tym samochodzie. Obecność pary wodnej

na szybie w znaczny sposób ogranicza naszą

widoczność. Możemy sobie poradzić z tym

efektem przecierając szybę ściereczką lub

podgrzewając szybę strumieniem powietrza,

ale istnieje lepszy sposób. Jeśli włączymy kli-

matyzację, nie tylko pozbędziemy się pary

wodnej z szyb, ale osuszy ona również powie-

trze w samochodzie. Jak to zrobić? Należy

skierować strumień powietrza z nawiewów

na szyby. Efekt osiągniemy szybciej, jeśli

na chwilę ograniczymy dopływ powietrza

z zewnątrz, wybierając tryb zamkniętego

obiegu powietrza.

Eksploatacja

– używanie klimatyzacji wiąże

się z dodatkowym zużyciem paliwa. Wynosi

ono od 0,3-1,5 litra na godzinę pracy. Zuży-

cie paliwa często jest argumentem za tym,

by z klimatyzacji w okresie zimowym nie ko-

rzystać. Warto jednak pamiętać, że włączanie

klimatyzacji oprócz pomocy w pozbyciu się

pary wodnej, wymagane jest do sprawnego

działania klimatyzacji. Oczywiście nie trzeba

jej włączać codziennie, jednak ze względów

eksploatacyjnych należałoby raz w tygodniu

włączyć ją przynajmniej na 15 min.

Takie postępowanie zwiększa żywotność

najważniejszego elementu – sprężarki.

W pracującym układzie, smar niezbęd-

ny do prawidłowego działania sprężarki

przenoszony jest przez czynnik chłodzący.

Jeśli układ nie działa wystarczająco często

to smar się osadza, a po długim uruchomie-

niu sprężarka nie ma wystarczającego smaro-

wania. Prawidłowa eksploatacja klimatyzacji

i jej skuteczność działania uzależniona jest

od regularnego serwisu. Należy pamiętać

o okresowej wymianie filtra kabinowego,

uzupełnianiu czynnika chłodzącego, który

co roku ubywa o 10-15%, i odgrzybianiu

instalacji. Wszystkie te działania zagwaran-

tują nie tylko długie działanie klimatyza-

cji, ale co ważniejsze – bardziej bezpieczne

i komfortowe podróżowanie przez cały rok.

(Fot. Škoda)

Fiat zaprezentował nowego Doblò, który jest

czwartą już generacją modelu, wprowadzo-

nego na rynek pod koniec 2000 roku, a jego

kolejne odsłony były prezentowane w roku

2005 i 2010. Do dziś zostało zarejestrowanych

ponad 1 milion 400 tys. samochodów Do-

blò. Nowy model otrzymał zaprojektowane

na nowo nadwozie i wnętrze. Pośród rożnych

elementów poprawiających prowadzenie

kluczową rolę odgrywa system niezależnego

tylnego zawieszenia typu Bi-link, który obej-

muje niezależne zawieszenie kół, stabiliza-

tor poprzeczny, podwójną kalibrację tylnych

amortyzatorów (kalibrowane odbicie oraz

tłumienie, by prowadzenie, komfort jazdy

oraz stabilizacja były jak najlepsze) oraz sprę-

żyny, które zapewniają lepsze tłumienie drgań

na wszystkich rodzajach dróg.

Elementem, który przyczynia się do po-

lepszenia satysfakcji z jazdy jest usprawnione

posługiwanie się dźwignią zmiany biegów.

Wprowadzenie kilku zmian technicznych

sprawiło, że zmiana biegów wymaga mniej-

szego wysiłku, a precyzja przełożenia

biegów jest większa. Ponadto, usprawnio-

no interakcje pomiędzy dostępnym mo-

mentem obrotowym a położeniem pedału

przyspieszania: korzyści płynące dla kierow-

cy z tego rozwiązania są oczywiste zarówno

w normalnych warunkach jazdy na niskich

obrotach, jak i w ruchu miejskim.

W momencie wprowadzenia na rynek

dostępne będą dwie jednostki benzynowe:

1.4 o mocy 95 KM i 1.4 T-JET o mocy 120

KMoraz trzy silniki turbodiesel: 1.6MultiJet

o mocy 90 KM, także ze zautomatyzowaną

skrzynią biegów Dualogic, 1.6 MultiJet

o mocy 105 KM oraz 2.0 MultiJet o mocy

135 KM. Należy podkreślić, że wysoko-

prężne jednostki napędowe należą do ro-

dziny Multijet drugiej generacji. (Fot. Fiat)