Background Image
Previous Page  5 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 5 / 44 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Zaawansowane reflektory

w Fordach

Jazda nocą, szczególnie nieoświetloną

drogą, może być bardzo stresująca dla

kierowcy. Ford opracował zaawansowa-

ne reflektory, które potrafią wskazać lu-

dzi i zwierzęta w ciemności, a działający

w oparciu o kamerę zaawansowany sys-

tem oświetlenia Advanced Front Lighting

System może rozszerzyć snop światła

przed dojazdem do skrzyżowania lub

ronda, aby lepiej doświetlić przeszkody,

które nie znajdują się bezpośrednio na to-

rze ruchu auta. Nowy system oświetlenia

punktowego Spot Lighting wykorzystuje

kamerę na podczerwień zamontowaną

za osłoną chłodnicy, która jednocze-

śnie lokalizuje i śledzi nawet osiem osób

lub większych zwierząt, jak na przy-

kład psy, z odległości do 120 metrów.

Z kolei system Advanced Front Lighting

System pracuje w oparciu o kamerę oraz

oferowane już w modelach Forda systemy

reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front

Lighting System i rozpoznawania znaków

drogowych. Układ może rozszerzyć snop

światła przed dojazdem do skrzyżowania,

co zapewnia kierowcy lepszą widoczność

znaków „stop” i „ustąp pierwszeństwa”.

System wykorzystuje również dane GPS,

aby lepiej doświetlić zakręty i wzniesienia

na wybranej trasie. Kolejną innowacją

jest możliwość zapisywania informacji

pozyskanych przez kamerę w systemie

nawigacji satelitarnej. Jeśli kierowca bę-

dzie jechał tą samą trasą drugi raz, re-

flektory automatycznie dostosują się

do warunków, aby lepiej oświetlić drogę.

(Fot. Ford)

Pakiet bezpieczeństwa w XC90

Volvo od początku swojej historii wy-

znacza standardy w zakresie bezpieczeń-

stwa. Cel szwedzkiej marki jest stanow-

czy: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób

poruszających się samochodami Volvo

ma zostać zredukowana do zera. Model

XC90 to milowy krok w realizacji tego

planu. Nowe Volvo będzie pierwszym

samochodem seryjnym, w którym zo-

stanie zastosowany system minimalizu-

jący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie

z drogi. W samochodzie zastosowano

funkcję stałego monitorowania pozycji

auta. W chwili wykrycia, że pojazd wy-

padnie z drogi, przednie pasy bezpie-

czeństwa zostają napięte i takie pozosta-

ją aż do całkowitego zatrzymania auta.

Dzięki temu kierowca i pasażerowie

zachowują pozycję, która zmniejsza ry-

zyko odniesienia poważnych obrażeń.

Specjalnie opracowana konstrukcja ramy

siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają

za zadanie rozproszyć energię powstałą

podczas nagłego uderzenia samochodu,

np. w twarde podłoże. To rozwiązanie

ma także na celu ochronę kręgosłupa

podczas najpoważniejszych wypadków.

Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego

opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie

wyposażone w system Lane Keeping Aid,

który pomaga utrzymać pojazd na właści-

wym pasie ruchu, a nawet dokonuje nie-

wielkich korekt toru jazdy. Z kolei system

Driver Alert Control wykrywa i sygnali-

zuje zmęczenie oraz spadek koncentracji

kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidan-

ce wskazuje najbliższy punkt, w któ-

rym można się zatrzymać i odpocząć.

W nowym XC90 znajdzie się też pierwszy

na świecie seryjny system zapobiegający

zderzeniom czołowym Forward Colli-

sion Warning. Samochód samoczynnie

zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego

wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często

dochodzi w miastach, ale także na jed-

nopasmowych szosach, których w Polsce

jest bardzo dużo. System nie zawsze bę-

dzie w stanie całkowicie zapobiec zde-

rzeniu, może jednak istotnie zmniejszyć

prędkość i konsekwencje takiej kolizji.

Standardowy pakiet systemów bezpie-

czeństwa w modelu XC90 zawiera rów-

nież następujące systemy:

• Full Autobrake – system samoczyn-

nie hamujący pojazd w sytuacji nie-

uniknionego uderzenia w tył pojaz-

du;

• Brake Assist – system wspomagający

hamowanie awaryjne;

• Pedestrian Detection – wykrywanie

pieszych;

• Road Sign Information – system od-

czytywania znaków drogowych.

• Nowe XC90 nie występuje w pod-

stawowej wersji wyposażenia Base.

(Fot. Volvo)