Background Image
Previous Page  4 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 4 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Po nitce do kłębka

Skrzynia Easy-R w Daciach

Każdy z nas zostawił kiedyś samochód

na parkingu w centrum handlowym,

gdzie każda alejka wygląda tak samo,

przez co trudno było odnaleźć własny

pojazd. Sytuacja jest jeszcze gorsza

gdy parking jest słabo oświetlony lub

w ogóle nie oświetlony. Firma BMW

znalazła na to rozwiązanie.

W nowym modelu BMW serii 7 został

wprowadzony „świetlny dywan”. Wy-

starczy wcisnąć przycisk znajdujący się

w kluczyku, aby samochód został pod-

świetlony z obu stron. W przeciwieństwie

do poprzednich rozwiązań tego typu,

gdzie diody znajdowały się za lusterkami,

lub pod panelem bocznym drzwi kierow-

cy, w tym systemie „poszukiwania” auta

zastosowano układ 150 mikro soczewek

w progach pod drzwiami, co daje oświe-

tlenie określonego obszaru.

System pozwala na oświetlenie samo-

chodu tak, aby był on widoczny już

ze znacznej odległości – poszukiwanie

ułatwia jasno oświetlony teren promie-

niu 4 metrów wokół auta. Jedna mikro

soczewka ma wymiary 10x10 mm² i jest

osłonięta szkłem. Aby chronić wrażliwy

moduł przed uderzeniami kamieniami,

jest on otworem skierowany przeciwnie

do kierunku jazdy. Dodatkowo, kiedy pa-

nel LED-owy zostanie na przykład zabru-

dzony w kilku miejscach, nie spowoduje

to znacznego obniżenia poziomu oświe-

tlenia, ponieważ wciąż kilka innych mi-

kro soczewek skierowanych jest w tym

samym kierunku. (Fot. BMW)

Pierwsza zautomatyzowana skrzynia

biegów w ofercie Dacii: Easy-R w przy-

stępnej cenie.

W odpowiedzi na rosnący popyt na auto-

matyczne skrzynie biegów, po raz pierwszy

w ofercie Dacii pojawia się zautomatyzo-

wana skrzynia Easy-R. Jest to całkowicie

nowa konstrukcja. Wykorzystano w niej

układ elektromechaniczny, który cha-

rakteryzuje się bardziej elastyczną pracą

i szybszymi reakcjami niż układ hydrau-

liczny. Przyjęte rozwiązania konstrukcyj-

ne sprawdzają się zwłaszcza podczas jazdy

w mieście i w korkach. Szczególnie w wa-

runkach miejskich kierowca może najpeł-

niej odczuć praktyczność zautomatyzowa-

nej skrzyni Easy-R. Zmiana biegów jest

płynna i przebiega bez szarpnięć. Skrzynia

ta pozwala również na jazdę z niewielką

prędkością – wystarczy po prostu zwolnić

pedał hamulca – co ułatwia płynne i spo-

kojne wykonanie manewrów. Zautoma-

tyzowana skrzynia Easy-R jest intuicyjna,

a jej obsługę można szybko opanować.

Ma podobną dźwignię zmiany biegów

jak skrzynie automatyczne. Posiada 4 try-

by pracy: D/Drive, N/Neutral, R/Rear

i M/Manual. Tryb ręczny umożliwia

kierowcy samodzielną zmianę biegów,

na przykład w sytuacjach wymagających

hamowania silnikiem. Po zaparkowaniu

samochodu wystarczy zaciągnąć hamulec

ręczny lub wrzucić bieg.

Zautomatyzowana skrzynia Easy-R

jest tańsza od klasycznej skrzyni auto-

matycznej, na polskim rynku dopłata

do wersji TCe 90 Easy-R wynosi tylko

2 200 złotych dla każdego z trzech mo-

deli – Sandero, Logan i Logan MCV.

(Fot. Renault)