Background Image
Previous Page  26 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 26 / 36 Next Page
Page Background

UKŁAD STEROWANIA ROZRZĄDEM SILNIKA TO JEDEN Z NIEWIELU ELEMENTÓW KONSTRUKCJI, KTÓRY WYMAGA PRAWIDŁOWEGO

UTRZYMANIA, BY KIEROWCA NIGDY NIE MUSIAŁ SZUKAĆ POMOCY MECHANIKA W RAZIE AWARII. OTO SZEŚĆ ZASAD, KTÓRYCH

PRZESTRZEGANIE GWARANTUJE BRAK PRZYKRYCH NIESPODZIANEK ZE STRONY ROZRZĄDU.

P

rzeskoczenie paska roz-

rządu nawet o jeden ząb

koła pasowego, może

spowodować uszkodzenie

zaworów przez tłoki i w kon-

sekwencji kosztowny remont

głowicy. Z parku samochodo-

wego znikają ostatnie modele

aut z silnikami „bezkolizyjnymi”,

w których nawet zupełne zerwa-

nie paska rozrządu spowoduje

wyłącznie zatrzymanie pracy

jednostki napędowej. Klient,

w którego samochodzie doj-

dzie do tak poważnej awarii,

będzie miał słuszne pretensje

do warsztatu, który regularnie

obsługuje jego samochód.

zasad

profesjonalnej

wymiany

6

PASKA ROZRZĄDU

2.

CZYSTOŚĆ UKŁADU

Procedura wymiany rozrządu

wydaje się prosta – trzeba zde-

montować wskazane elementy

i założyć nowe. Tymczasem po

demontażu zużytych rolek i na-

pinacza można łatwo sprawdzić,

czy nie ma tam wycieków oleju

lub płynu chłodniczego. Takie

zanieczyszczenia mogą skrócić

żywotność układu rozrządu, za-

tem nie wystarczy tylko wytrzeć

ślady wycieku – źródło wycieku

powinno zostać usunięte.

Jak zadbać o bezproblemową pracę układu rozrządu?

1.

REGULARNA WYMIANA

Doświadczony mechanik, interwały wymiany paska rozrzą-

du w popularnych modelach, mógłby podać nawet obudzo-

ny w środku nocy. Tyle, że pasek należy wymienić nie tylko

po przejechaniu określonej liczby kilometrów, ale także – po

upływie określonego czasu.

– Samochód eksploatowany na drodze dom – praca – dom

w mieście może mieć niewielki przebieg, ale pasek rozrządu

jego silnika może być zużyty nawet bardziej niż w identycznym

aucie eksploatowanym w trasie. Krótkie odcinki pokonywa-

ne w ujemnych temperaturach otoczenia, częste cykle roz-

ruchowe czy długie postoje na biegu jałowym – to wszystko

czynniki wpływające na szybsze starzenie się włókien paska

rozrządu – tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.

Informacja o czasie, po jakim należy wymienić pasek znajdu-

je się zawsze w instrukcji obsługi pojazdu oraz w aplikacjach

warsztatowych. Przegląd okresowy samochodu jest dosko-

nałą okazją do skontrolowania przebiegu i czasu, jaki minął

od ostatniej wymiany paska rozrządu – jeśli wkrótce trzeba

tę czynność powtórzyć, można od razu umówić klienta na

termin następnej wizyty w warsztacie.

fot. dostawcy

26

PORADNIK