Background Image
Previous Page  27 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 27 / 36 Next Page
Page Background

3.

WŁAŚCIWE CZĘŚCI

Nawet w obrębie jednego mo-

delu auta i tego samego silnika

występują warianty części za-

stosowanych w układzie roz-

rządu. Dlatego, dla bezpieczeń-

stwa, najlepiej wybierać gotowe

zestawy lub kompletować za-

mówienie opierając się na nu-

merze VIN.

– Zamawiając zarówno zestawy,

jak i pojedyncze elementy skła-

dowe z oferty SKF, można mieć

pewność, że nie tylko będą pa-

sować do danego egzemplarza

auta, ale w określonych przy-

padkach, mogą także zawierać

pewne udoskonalenia techno-

logiczne wynikające z doświad-

czeń eksploatacyjnych. Zesta-

wy SKF zawierają także drobne

elementy potrzebne do monta-

żu, takie jak szpilki, nakrętki czy

podkładki, które również warto

wymienić dla zapewnienia dłu-

giej żywotności silnika – mówi

Tomasz Ochman.

4.

POMPA WODY

ZAWSZE DO WYMIANY

Nie ma powodu, by przy wymia-

nie paska rozrządu, nie wymienić

także pompy wody (gdy ta jest

nim napędzana) – są za to dwa

istotne argumenty, by przekonać

do tego klienta warsztatu. Po

pierwsze, gdy układ sterowania

rozrządem jest zdemontowany,

dostęp do pompy jest swobod-

ny i koszt wymiany to po prostu

koszt części – stosunkowo nie-

wielki. W innej sytuacji wymiana

pompy wody będzie oznaczała

także wymianę paska rozrządu,

ponieważ raz zdjęty pasek nie

może być wykorzystany ponow-

nie. Po drugie, sprawna pompa

wody to o wiele mniejsza szansa

na przegrzanie silnika, co koń-

czy się jeszcze kosztowniejszym

remontem niż w przypadku ze-

rwanego paska. Zatem – dla

bezpieczeństwa klienta, pom-

pę wody wymieniamy zawsze

razem z paskiem rozrządu, bo

stanowi z nim jedną całość.

5.

UMIEJĘTNY MONTAŻ

Układ sterowania rozrządem

można porównać do mecha-

nicznego zegarka – tolerancja

dla błędów jest niewielka, liczą

się niuanse.

– Pasek ma ogromną wytrzyma-

łość, ale tylko w czasie prawidło-

wej eksploatacji. Jeśli w czasie

montażu zostanie zbytnio wygię-

ty lub co gorsza, załamany, jego

struktura zostanie niebezpiecznie

osłabiona, co może skutkować

zerwaniem przed osiągnięciem

terminu bądź przebiegu następ-

nej wymiany – przestrzega To-

masz Ochman.

Także poszczególne elementy

powinny zostać zamontowane

zgodnie z instrukcją producenta

części i dokręcone z określonym

momentem przy użyciu klucza

dynamometrycznego. Absolutną

podstawą jest też wykorzysty-

wanie dedykowanych blokad,

które zapobiegają zmianie wza-

jemnej pozycji wałków rozrządu

i wału korbowego.

6.

PAMIĘTAJ O OSŁONIE

W porównaniu ze skompliko-

waniem układu, sama osłona

może wydawać się banalna.

A jednak – jej precyzyjne zamon-

towanie tak, by była szczelna,

jest bardzo ważne. Zapobiega

to przedostaniu się do układu

sterowania rozrządem ciał ob-

cych, które mogłyby spowodo-

wać jego uszkodzenie. Mogą być

to zarówno np. drobne kamyki

(zwłaszcza, gdy dany model nie

ma podłogi komory silnika), jak

i np. resztki zerwanego paska

osprzętu, co spowoduje, że ta-

ka awaria z „uciążliwej” stanie

się „poważna”. Jeśli osłona jest

uszkodzona, należy ją wymie-

nić na nową.

Klienci warsztatów cenią sobie

poczucie bezpieczeństwa, które płynie

ze świadomości, że warsztat dba

kompleksowo o ich auto.

Przestrzeganie powyższych

sześciu zasad to właśnie dbanie

o samochód klienta w praktyce.

To inwestycja zaangażowania,

która zawsze się zwróci.

27

PORADNIK