Background Image
Previous Page  10 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Od pracy SKP zależy bezpieczeństwo

nas wszystkich

IV

Ogólnopolskim

Mistrzostwom

Młodych Mechaników

, które odbyły się

w Poznaniu 10 kwietnia 2015 roku, to-

warzyszyła debata pod nieco przewrotnym

tytułem „Bezpieczeństwo Ruchu Dro-

gowego a przyjazne Stacje Kontroli Po-

jazdów”. Takie sformułowanie nawiązywało

do – niestety – powszechnego przekonania,

że „przyjazny diagnosta” to taki, który nie

robi problemów, inkasuje 99 zł i przybija

pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym. Tym-

czasem naprawdę przyjazna Stacja Kontroli

Pojazdów powinna być taką, w której dia-

gnosta pilnuje, by samochody niesprawne

były eliminowane z ruchu drogowego i nie

stwarzały zagrożenia.

Skoro jest tak dobrze…

Praktycznie każdego dnia jesteśmy epa-

towani liczbą ofiar wypadków drogowych

i słyszymy, że „Polska jest

w ogonie Europy”. W 2014 roku

na naszych drogach w blisko 35

tys. wypadków zginęły 3202

osoby, a ponad 42 tys. zostało

rannych. Mimo, że jest to naj-

niższy wynik od lat, to nadal

średnio co kwadrans dochodzi

do wypadku, a co 2,5 godziny

ktoś ginie w samochodzie lub

potrącony przez samochód. Jeśli

jednak chce się zmienić tę sytu-

ację, trzeba najpierw znać jej

przyczyny.

Według oficjalnych statystyk policyjnych,

trzy najważniejsze przyczyny wypadków

drogowych to: nieprawidłowe manewro-

wanie (np. wyprzedzanie), nieudziele-

nie pierwszeństwa przejazdu i nadmierna

prędkość. Pojęcie złego stanu technicznego

we wstępnym raporcie za 2014 rok w ogóle

nie występuje. W 2013 z tego powodu

doszło do… 53 wypadków. Dla porówna-

nia, w Niemczech aż 9,2 proc. wszystkich

wypadków spowodowanych jest awarią

auta lub jego złym stanem technicznym.

Jaka jest więc prawda? „Statystyki KGP mają

się tak naprawdę nijak do tego, co dzie-

je się na polskich drogach. Policjanci nie

są do końca rzetelni wypełniając kwestio-

nariusze po zdarzeniu drogowym. Często

słyszymy, że z niewyjaśnionych przyczyn

kierowca zjechał na przeciwległy pas ru-

chu i te przyczyny nigdy nie zostają wy-

jaśnione” – mówił poseł Maciej Banaszak,

jeden z uczestników debaty w Poznaniu.

Wśród dyskutantów panowała tu zgod-

ność opinii. „Mamy złą metodykę doku-

mentowania wypadków, bo ograniczamy

się tylko do głównej przyczyny. We Fran-

cji na miejscu wypadku pracuje komisja,

w skład której wchodzi specjalista od spraw

techniki samochodowej, psycholog i inży-

nier ruchu” – wskazywał Leszek Turek, pre-

zes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

…to dlaczego jest tak źle?

Niedawny raport NIK bezli-

tośnie obnażył słabość poli-

cyjnych statystyk, pokazując,

że nie wierzą w nie nawet… sami

policjanci. Kontrolerzy prze-

prowadzili ankiety z 719 funk-

cjonariuszami wydziałów ruchu

drogowego, których zdaniem

nawet do co 10-tego wypadku

dochodzi z powodu złego sta-

nu technicznego aut. Zdaniem

policjantów nadmierna pręd-

kość jest mniejszym zagrożeniem

na drodze niż niesprawny samo-

chód czy zmęczony kierowca.

Wbrew oficjalnym statystykom,

nie tylko pijani i piraci powodują

wypadki drogowe. Być może nawet

co 10 wypadek spowodowany jest

złym stanem technicznym aut.

Na straży sprawności samochodów

w Polsce powinny stać Stacje Kon-

troli Pojazdów, ale od lat nie udaje

się zreformować systemu obowiąz-

kowych badań technicznych po-

jazdów.