Background Image
Previous Page  6 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 6 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Ford prezentuje Focusa RS

Firma Ford zaprezentowała nowego Forda

Focusa RS - samochód sportowy o wysokich

osiągach przeznaczony do użytku na pub-

licznych drogach. Opracowany w Euro-

pie i Stanach Zjednoczonych nowy model

reprezentuje trzecią generację Forda Focusa

RS. Model ten wykorzystuje nowy, innowa-

cyjny system napędu na cztery koła Ford

Performance All-Wheel-Drive z dynami-

cznym rozdziałem momentu obrotowego

(Dynamic Torque Vectoring).

System ten opiera się na dwóch elektroni-

cznie sterowanych zestawach sprzęgłowych

po obu stronach tylnego mechanizmu

różnicowego. Zarządzają one nie tylko roz-

działem napędu między przednią a tylną

osią, ale i dystrybucją momentu obrotowe-

go pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi.

Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie

momentu obrotowego”, co ma ogromny

wpływ na zachowanie się auta w zakrętach

i stabilność w łuku.

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowe-

go nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły

napędowej, zarówno między osiami, jak

i między kołami osi tylnej, dostosowując

się do każdej sytuacji drogowej i monitoru-

jąc dane z licznych czujników samochodu,

aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do

tylnej osi może być dostarczone maksymal-

nie 70% momentu napędowego, z czego

do 100% może otrzymać oddzielnie każde

z tylnych kół.

Podczas pokonywania zakrętu stero-

wnik tylnej osi przekierowuje siłę napędową

do „zewnętrznego” koła, opierając się

na danych takich jak kąt skrętu koła kiero-

wnicy, przyspieszenie boczne, odchodzenie

z obranej przez kierowcę trajektorii i pręd-

kość. Ów „transfer napędu” daje w efek-

cie „wpychanie” samochodu do wnętrza

skrętu, poprawiając zwinność skrętną

i stabilność w łuku eliminując podsterow-

ność.

System AWD dopracowano tak, by zape-

wniał wyjątkową przyczepność – z przy-

spieszeniami bocznymi przekraczającymi

1g – najlepszą w klasie prędkością pokony-

wania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu

ze skrętu. (Fot. Ford)