Background Image
Previous Page  32 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 32 / 36 Next Page
Page Background

TANKOWANIE Z KLASĄ

OD PALIWA NA RECEPTĘ PO ENERGIĘ Z PROMIENI SŁONECZNYCH. TAKĄ DROGĘ

PRZEBYLI KIEROWCY I ICH CZTERY KÓŁKA.

Z

a pierwszą „stację pa-

liw” uznaje się aptekę

w niemieckim miastecz-

ku Wiesloch, gdzie w 1888 r.

Bertha Benz podczas swej pierw-

szej podróży automobilem kupi-

ła „Ligroin”. Ten płynny środek

używany był przede wszystkim

do czyszczenia odzieży. Z cza-

sem stał się pierwszym paliwem

dla aut spalinowych. Jego skład

chemiczny zmieniał się i w końcu

powszechnie zaczęto stosować

benzynę, ale miejsc, gdzie moż-

na było ją kupić, nie było wiele.

Gdy ich przybyło, w 1909 r. uka-

zał się w Niemczech przewod-

nik obejmujący 2500 drogerii,

składów kolonialnych i sklepów

z rowerami, gdzie można się było

zaopatrzyć w benzynę. W 1905 r.

w St. Louis w Stanach Zjedno-

czonych uruchomiono pierwszą

stację paliw z prawdziwego zda-

rzenia. Osiem lat później zaczęły

tam powstawać stacje, na któ-

rych oprócz benzyny, oferowano

sprężone powietrze do pompo-

wania opon i wodę do chłodnic.

W 1905 R. W ST. LOUIS

W USA URUCHOMIONO

PIERWSZĄ STACJĘ PALIW.

fot. Aral, Total, Toyota, BMW

Wizyta Berthy Benz

w aptece po paliwo

„Ligroin”.

Rok 1924. Pełna obsługa na jednej ze stacji.

Rok 1939. Na stacjach pojawiały się już małe sklepiki

z częściami i olejami.

Lata 70. W Europie Zachodniej można było

samodzielnie tankować paliwo. Dzięki temu

można było dostać rabat.

32

KROK W TYŁ