Background Image
Previous Page  34 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 34 / 36 Next Page
Page Background

W Europie za jedną z pierwszych

nowoczesnych stacji uznaje się

tę zbudowaną w 1920 r. w Hano-

werze w Niemczech. W Polsce

pierwsza „pompa” (tak nazywa-

no u nas stacje paliw) powstała

w 1924 r. w Warszawie. A dziś?

Aut przybywa, ale stacji paliw

jest coraz mniej. W 1969 r. na

terenie Niemiec Zachodnich by-

ło ich ponad 46 tys. W 2014

r. na obszarze całych już Nie-

miec nieco ponad 14 tys. WWiel-

kiej Brytanii liczba stacji spadła

z ok. 40 tys. w połowie lat 60.

do 18 tys. w 1992 r. i obecnych

8,5 tys. To rezultat konkurencji,

której nie wytrzymują małe pry-

watne stacje.

Eksperci przewidują, że te wiel-

kie już niedługo będą oprócz pa-

liw płynnych oferować w jed-

nym miejscu też gazy LPG, LNG

i CNG, prąd oraz wodór. To tylko

kwestia czasu.

Dziś nowoczesna stacja paliw to także

minimarket, restauracja, motel.

Tankowanie wodoru na jednej ze stacji autostradowych w Niemczech. Napełnienie zbiorników wodorem zajmuje zwykle

od 3 do 5 minut.

W niedalekiej przyszłości wystarczy, że auto

zaparkujemy w odpowiednim miejscu.

Stacja Total w Karlsruhe ma

tradycyjne dystrybutory do benzyny,

oleju napędowego oraz najnowsze

do wodoru.

To nas czeka. Już niedługo będą

takie szybkie stacje ładowania aut

elektrycznych.

Toyota Mirai z napędem wodorowym

na jednej ze stacji w Niemczech.

W Europie takich stacji jest ok. 150.

W POLSCE PIERWSZA

„POMPA” (TAK NAZYWANO

U NAS STACJE PALIW)

POWSTAŁA W 1924 R.

W WARSZAWIE.

34

KROK W TYŁ