Background Image
Previous Page  11 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 11 / 60 Next Page
Page Background

11

AKTUALNOŚCI - RYNEK

AKTUALNOŚCI

Alfa Romeo Giulia

Można już składać zamówienia na nową

Giulię, która jest oferowana w trzech

poziomach wyposażenia (Giulia, Giulia

Super i Giulia Quadrifoglio) i z nowy-

mi silnikami: 2.2 JTDM 150 KM i 180

KM z manualną lub automatyczną

8 stopniową skrzynią biegów oraz

2.9 V6 Bi Turbo o mocy 510 KM z ma-

nualną skrzynią 6-biegową.

Nową Giulię cechuje wyraźnie włoski styl,

prostota oraz dbałość o wykończenie każ-

dego szczegółu. Wybór napędu na tylną

oś jest nie tylko hołdem złożonym au-

tentycznym korzeniom legendarnej Alfy

Romeo; jest rozwiązaniem technicznym,

które zapewnia wysokie osiągi oraz emo-

cjonującą jazdę. Kolejną cechą wyróżnia-

jącą nowy model Giulia jest optymalny

rozkład mas na obie osie i wyrafinowany

układ zawieszenia (patent Alfa Romeo).

Ponadto Alfa Romeo Giulia łączy w so-

bie niezwykłe osiągi silnika oraz szerokie

zastosowanie ultralekkich materiałów,

takich jak włókno węglowe, aluminium,

kompozyt oraz tworzywo sztuczne, w celu

uzyskania najlepszej relacji masy do mocy

(w wersji Quadrifoglio wynosi on mniej

niż 3 KM/kg). Do bardziej wyrafino-

wanych rozwiązań należy zintegrowany

system hamulcowy (Integrated Braking

System IBS) znacznie redukujący drogę

hamowania oraz aktywne zawieszenie, za-

pewniające wyjątkowy komfort. Wyłącz-

nie w wersji Quadrifoglio zastosowano

rozwiązanie Torque Vectoring, polegające

na rozdzieleniu momentu na dwa koła osi

tylnej, oraz system Active Aero Splitter,

który aktywnie zarządza dociskiem aero-

dynamicznym przy dużych prędkościach.

(Fot. Fiat)

Sieć typu Ethernet

Sieci wymiany danych – to standard

we współczesnych samochodach. Ste-

rowniki układów podwozia, zespołu

napędowego, wyposażenia nadwozia

i systemu multimedialnego są połączo-

ne w sieć typu: FlexRay, CAN-C, LIN

lub MOST.

Ze względu na różny standard i prędkość

przesyłania danych w poszczególnych ma-

gistralach, wymiana danych pomiędzy

nimi odbywa się za pośrednictwem tzw.

„Gateway”, czyli bramki. W najnowszych

modelach samochodów pojawiła się nowa

sieć: Ethernet, znana co prawda od ponad

20 lat, ale do tej pory niewykorzystywa-

na w technice samochodowej. Sieć typu

Ethernet zastąpi magistrale innych typów

w układach, w których są przesyłane duże

ilości danych lub wymagany jest szyb-

ki transfer danych. Jest wykorzystywana

do łączenia urządzeń i sterowników ukła-

dów asystujących, które pomagają kie-

rowcy bezpiecznie prowadzić samochód,

a w przyszłości będzie niezbędna do wpro-

wadzenia nowych rozwiązań technicznych

i funkcji, np. jazdy autonomicznej.

W samochodach z siecią typu Ethernet

do gniazdka diagnostycznego EOBD

dochodzi również magistrala Ether-

net. Pozwala to na kontakt

za pośrednictwem sieci

internetowej z serwerami

producentów samochodów

i zdalną diagnostykę z wy-

korzystaniem znajdującego

się na nich oprogramowania.

Do łączności z siecią Ether-

net jest wykorzystywany

protokół DoIP (ang. Dia-

gnostic over IP), co tłumaczy

się jako diagnostykę poprzez

IP, gdzie IP oznacza protokół

internetowy. Funkcje, takie

jak inicjalizacja lub kalibra-

cja niektórych podzespołów, są możli-

we do realizacji tylko poprzez interfejs

Ethernet. Jednym z pierwszych samo-

chodów na polskim rynku wyposażonym

w sieć Ethernet jest nowe Volvo XC90.

(Fot. Volvo)