Background Image
Previous Page  9 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 9 / 60 Next Page
Page Background

9

AKTUALNOŚCI - RYNEK

Moc w czystej postaci

Kaktus od Citroëna

Nowy kompaktowy SUV, model Audi

RS Q3 Performance, zachwyca mocą

270 kW (367 KM) i momentem ob-

rotowym 465 Nm. Tak olbrzymia

moc pozwala na rozpędzenie auta

od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Stan-

dardowo samochód ten rozwija maksy-

malną prędkość 270 km/h.

Nowa seria RS Performance podkreśla

sportowy profil marki premium. Wyra-

żenie „performance“ oznacza tu znacznie

większą moc oraz ekskluzywne wyposaże-

nie przewyższające wyposażenie propono-

wane w innych modelach Audi. Dotyczy

to także nowego modelu RS Q3 Perfor-

mance wyposażonego w legendarny silnik

2.5 TFSI, którego moc zwiększono w po-

równaniu z Audi RS Q3. Stosując bardziej

efektywny sposób chłodzenia, wykorzy-

stujący nową chłodnicę oraz zoptymali-

zowaną pompę paliwa, konstruktorzy za-

pewnili pięciocylindrowej jednostce turbo

moc większą o 20 kW (27 KM). Maksy-

malny moment obrotowy jest dostępny

w przedziale od 1625 do 5550 obr/min.

W cyklu mieszanym, zgodnym z wytycz-

nymi NECD, samochód zużywa 8,6 litra

paliwa na 100 km. Dwusprzęgłowa, sied-

miostopniowa skrzynia biegów S tronic

charakteryzuje się bardzo krótkim czasem

przełączania biegów, cały proces zmiany

biegów wykonuje automatycznie, ale kie-

rowca może też zmieniać je samodzielnie,

korzystając z manetek przy wielofunk-

cyjnej kierownicy. Dodatkowo, w trybie

dynamic system wyboru dynamiki jazdy

Audi drive select, procesowi zmiany bie-

gu na wyższy towarzyszy krótkie dodanie

gazu. Stały napęd na cztery koła quattro

jest przenoszony za pośrednictwem hy-

draulicznie napędzanego i elektronicznie

sterowanego sprzęgła wielopłytkowego.

Dostosowujący się do bieżących potrzeb

rozkład sił napędowych między osią

przednią a tylną odbywa się przy tym

automatycznie i dzięki skomunikowaniu

z elektronicznym systemem stabilizacji

toru jazdy ESC także selektywnie pod

względem wyboru koła. System kontroli

trakcji ESC można wyłączyć. W porów-

naniu do Audi Q3, karoseria jest obniżo-

na o 20 mm. Opcjonalnie, Audi oferuje

zawieszenie sportowe RS plus z aktywnym

systemem kontroli stopnia amortyza-

cji. RS Q3 performance będzie dostęp-

ny w salonach w drugim kwartale 2016

(Fot. Audi)

Francuska marka zaprezentowała mo-

del C4 Cactus Rip Curl Special Edition.

Dzięki współpracy dwóch marek,

Citroëna i Rip Curl – światowego li-

dera na rynku surfingowym, powstał

CitroënC4CactuswedycjispecjalnejRip

Curl. Najważniejszą nowością w wersji

Rip Curl jest jego wzmocniona trakcja,

powiązana z najmocniejszymi silni-

kami gamy C4 Cactus i współpracu-

jąca z manualną skrzynią biegów

(wersje z silnikiem benzynowym

PureTech 110 S&S lub z silnikiem

Diesla BlueHDi 100). Citroën C4

Cactus Rip Curl jako jedyna wersja

ma system Grip Control oraz specjalne

opony Mud&Snow, pomagające poru-

szać się w wymagającym terenie (opo-

ny Goodyear 205/50 R17 89V – Vector

4Seasons).

Działanie systemu Grip Control polega

na pomysłowym wzmacnianiu trakcji

w trybie jazdy terenowej. Wykorzystuje

on zaawansowaną technicznie funkcję

zapobiegania uślizgom wzdłużnym napę-

dzanych kół, zawartą w komputerze syste-

mu ESP. Funkcja ta pozwala eliminować

lub regulować uślizg przednich kół, a do-

datkowo posiada różne tryby adaptacji

napędu w zależności od nawierzchni. Po-

krętło Grip Control umieszczone pośrod-

ku tablicy rozdzielczej zapewnia dostęp

do pięciu trybów jazdy:

STANDARD

tryb ten przeznaczo-

ny jest na normalne warunki drogowe,

w których uślizg napędzanych kół wy-

stępuje jedynie marginalnie. Umożliwia

on również automatyczną adaptację sys-

temu Grip Control do aktualnego stanu

nawierzchni.