Background Image
Previous Page  27 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 27 / 36 Next Page
Page Background

3. JAK SPRAWDZAĆ UKŁADY

ŻAROWE?

Jak już wspomniano, układ żarowy musi

być zawsze w pełni sprawny, ponieważ

obsługuje wiele innych układów silnika.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej szczegółom

elektrycznym i kontrolom.

Współczesne świece żarowe zasilane są

przez ich własny moduł sterujący. Oznacza

to, że każda świeca żarowa nie jest zasi-

lana napięciem 12 V, ale napięciem impul-

sowym, lepiej określanym jako PWM (mo-

dulacja szerokości impulsu).

Na kolejnych ilustracjach przedstawiono

typowy impuls zasilania. Ten przykład po-

chodzi z samochodu MERCEDES-BENZ

C180 CDI (W204), kod silnika 651.913.

Jakie są podstawowe parametry układu

świec żarowych monitorowanego przez

układ elektroniczny silnika?

Metodą stosowaną przez moduł ECU silni-

ka w celu sprawdzenia poprawności dzia-

łania świec żarowych jest sprawdzanie re-

zystancji. Czynność ta jest wykonywana

przez moduł świec żarowych.

Dlaczego rezystancja jest tak ważna? Od

rezystancji zależy wielkość przepływu prądu

przez poszczególne świece żarowe.

Przy każdym włączeniu zapłonu moduł świec

żarowych przeprowadza kontrolę rezystan-

cji dla każdej świecy żarowej. W przypadku

wykrycia jakiejkolwiek nierównowagi, mo-

duł ECU silnika jest „informowany” i zapi-

sywany jest kod błędu. Na tej podstawie

aktywowane zostaną niezbędne strategie

regeneracji (tryb awaryjny/impulsowy i/lub

włączony MIL), a docelowo nastąpi wstrzy-

manie regeneracji DPF.

W wielu samochodach regeneracja nie roz-

pocznie się do czasu przywrócenia prawi-

dłowego działania układu żarowego.

Aby to wyjaśnienie było bardziej zrozumiałe,

zmierzmy rezystancję świecy żarowej z tego

samego silnika Mercedes-Benz, o którym

mowa powyżej.

NA PONIŻSZYM SCHEMACIE OKABLOWANIA

WIDAĆ, ŻE:

1)

moduł świec żarowych komunikuje

się z ECU silnika poprzez styk 8

za pośrednictwem magistrali LIN,

współdzielonej również z alternatorem;

2)

ma zasilanie 12 V z bezpiecznikiem 200 A

i mniejszym 20 A dla elektroniki z SAM

(Signal Acquisition Module; modułu

odbierającego sygnały);

3)

zasila cztery świece żarowe za pomocą

styków 3, 4, 5 i 10;

4)

moduł świec żarowych, choć nie jest

kluczowy dla celów niniejszego artykułu,

jest również połączony z czujnikiem wody

ze zintegrowaną grzałką oraz z regulatorem

przepływu paliwa.

Ilustracja 2 – MERCEDES-BENZ C180 CDI (W204), kod silnika 651.913, przedział silnika i pozycje montażowe

świec żarowych.

Ilustracja 3 – Świeca żarowa czwartego

cylindra, silnik pracuje na biegu jałowym jedną

minutę po uruchomieniu, temperatura 25°C,

27% PWM przy 30 Hz. MERCEDES-BENZ C180

CDI (W204), kod silnika 651.913.

Ilustracja 4 – Schemat układu żarowego.

MERCEDES-BENZ C180 CDI (W204), kod silnika

651.913.

Ilustracja 1 – przykład zablokowanego filtra DPF

w AUDI A3 2.0 TDI (model 8P).

0

ECU SILNIKA

1

PRZEKAŹNIK ZACISKU 87

W PRZEDNIM MODULE SAM

2

REGULATOR PRZEPŁYWU

PALIWA

3

MODUŁ ŚWIEC ŻAROWYCH

4

ŚWIECE ŻAROWE

5

CZUJNIK WODY ZE

ZINTEGROWANĄ GRZAŁKĄ

6

ALTERNATOR

PORADNIK

27