Background Image
Previous Page  32 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 32 / 36 Next Page
Page Background

HISTORIA POWSTANIA SŁYNNEGO DOSTAWCZEGO VW TRANSPORTERA ROZPOCZĘŁA SIĘ W 1947 ROKU, KIEDY TO HOLENDERSKI IMPORTER

AUT MARKI VOLKSWAGEN NEGOCJOWAŁ ZAKUP GARBUSÓW. PODCZAS TEGO SPOTKANIA BEN PON, BO TAK NAZYWAŁ SIĘ TEN HOLENDER,

NASZKICOWAŁ OBRAZEK AUTA DOSTAWCZEGO Z PODZESPOŁAMI GARBUSA...

B

en Pon narysował szkic

prostego samochodu

dostawczego z silnikiem

umieszczonym z tyłu, zaś mię-

dzy nim, a kierowcą było miejsce

na 750 kg ładunku. Ten pomysł

uznano za całkiem ciekawy i na

początku 1948 roku pojawił się

prototyp o nazwie Bulli. Był to

skrót od pierwszych sylab słów

Bus Lieferwagen (po niemiecku

dostawczy bus). Prototyp pu-

blicznie zaprezentowano 12 li-

stopada 1949 roku w fabryce

w Wolfsburgu, zaś 8 marca 1950

roku rozpoczęto tam jego seryj-

ną produkcję.

fot. Volkswagen

NIEZWYKŁA

historia

Samochód miał silnik o pojem-

ności 1131 ccm i mocy 24 KM

osiąganych przy 3300 obr./min,

choć niektórzy historycy mówią,

że tych koni było jednak 25...

Benzynowy, czterocylindrowy

i chłodzony powietrzem silnik

w układzie bokser umieszczo-

ny był z tyłu i napędzał tylne ko-

ła. Bus mógł przewozić 8 osób,

a wersja dostawcza 750 kg ła-

dunku. T1 miał długość 410 cm,

170 cm szerokości i 190 cm wy-

sokości. Ten dostawczy Volkswa-

gen był więc aż o 15 cm krótszy

od najnowszego Golfa! Prędkość

maksymalna szacowana była na

ok. 80 km/h. Dziś 6. już gene-

racja Transportera ma długość

491 cm, a podstawowy silnik

wysokoprężny moc 102 KM.

Wolfsburg 1950 r.: produkcja

VW T1 na wydzielonych

stanowiskach.

Jedyny zachowany do dziś VW T1

w wersji policyjnej z radarem. Auto

weszło do służby w Niemczech

Zachodnich w 1953 r.

32

KROK W TYŁ