Background Image
Previous Page  4 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 4 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Wyświetlacz ze sprzężeniem zwrotnym

Minipoduszka chroniąca kolana

Continental zaprezentował pierwszy w hi-

storii w pełni dotykowy ekran wykorzystu-

jący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne

(Haptic Feedback Display). Nowy wyświe-

tlacz przekazuje informacje zwrotne za po-

mocą impulsów ruchowych, które można

wyczuwać palcami. To rozwiązanie nie tylko

zwiększa komfort użytkownika, ale przede

wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy,

gdyż kierowca nie musi odrywać wzroku

od jezdni i patrzeć na ekran, by wiedzieć,

czy pożądana operacja została uruchomiona

i zrozumiana przez system.

Podstawowym elementem odpowiedzial-

nym za właściwości haptyczne urządzenia

jest cewka elektromagnetyczna z dwoma

uzwojeniami. Są one sztywno umocowane

za elementami konstrukcyjnymi wyświe-

tlacza, pod połączonymi ze sobą warstwami

ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem po-

jemnościowym i wyświetlaczem). Podczas

działania cewka uruchamia mechaniczne

sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwal-

ne przez użytkownika, przy jednoczesnym

pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyre-

gulowane rozpoznawanie siły nacisku gwa-

rantuje, że przypadkowe dotknięcia zosta-

ną odróżnione od zamierzonych poleceń

operacyjnych. W rzeczywistości „ugięcie“

wynosi około jednej dziesiątej milimetra.

Ale ponieważ dzieje się to z bardzo dużym

przyspieszeniem, generowany impuls me-

chaniczny może być wyraźnie wyczuwany

palcem. Sprzężenie odbywa się zawsze na ca-

łej powierzchni ekranu.

Dotykowy 8-calowy ekran (20,3 cm) oparty

na technologii haptycznej trafi do seryjnej

produkcji do 2017 roku. (Fot. Continental)

Nowy Ford Mustang jest pierwszym samo-

chodem na rynku wyposażonym w nowy

rodzaj poduszki chroniącej kolana, którą

zintegrowano z drzwiczkami schowka przed

pasażerem, zamiast z tablicą rozdzielczą.

Dzięki temu pasażerowie mogą swobodnie

wyciągnąć nogi podczas jazdy. W nowym

rozwiązaniu opracowanym przez Forda

tradycyjna poduszka materiałowa ustąpiła

miejsca innowacyjnej konstrukcji z tworzy-

wa sztucznego, którą umieszczono pomiędzy

zewnętrzną i wewnętrzną strukturą drzwi-

czek schowka. Nowa poduszka ma zaled-

wie 46 cm długości, 28 cm szerokości i jest

o 65 % lżejsza od standardowej poduszki

chroniącej kolana, przy czym zapewnia po-

równywalny poziom ochrony. W przypadku

zderzenia niewielki generator gazu umiesz-

czony wewnątrz poduszki napełnia ją w za-

ledwie 20 milisekund, wypychając pokrywę

drzwiczek schowka na zewnątrz, aby zapew-

nić ochronę nóg pasażera. (Foto. Ford)