Background Image
Previous Page  8 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

1.4 ECOTEC w nowej Astrze

Więcej mocy w Porsche 911 Carrera

1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo —

tak brzmi pełna nazwa nowego silnika firmy

Opel, którego światowa premiera w nowym

Oplu Astra miała miejsce na Międzynaro-

dowym Salonie Motoryzacyjnym we Frank-

furcie (IAA) we wrześniu. Czterocylindrowa

turbodoładowana jednostka z centralnym

bezpośrednim wtryskiem paliwa jest dostęp-

na w dwóch wersjach o mocy 92 kW/125

KM i 107 kW/150 KM. Nowa, w całości

aluminiowa konstrukcja jest spokrewniona

z montowanym od niedawna w modelach

ADAM i Corsa silnikiem 1.0 ECOTEC

Direct Injection Turbo. Debiutujący cztero-

cylindrowy silnik 1.4 to właściwie większy

brat trzycylindrowej jednostki 1.0.

W trakcie prac nad jednostką 1.4 wiele

uwagi poświęcono dynamice i elastyczno-

ści oraz wysokim osiągom

przy jednoczesnym ogra-

niczeniu zużycia paliwa.

Silnik rozwija maksymal-

ny moment obrotowy

do 245 Nm w niezwykle

szerokim przedziale pręd-

kości obrotowej od 2000

do 3500 obr/min. Taka

charakterystyka świadczy

o wysokiej sprawności sil-

nika, a jednocześnie gwa-

rantuje dużo przyjemno-

ści z jazdy. Według danych wstępnych silnik

z funkcją Start/Stop zużywa zaledwie 4,9

litra benzyny na 100 kilometrów w cyklu

mieszanym (emisja CO2: 114 g/km). Silnik

1.4 Turbo będzie mógł zatem zastąpić nawet

dwulitrowe jednostki benzynowe. Alumi-

niowy kadłub silnika jest o 10 kilogramów

lżejszy od żeliwnego bloku obecnego silnika

1.4 Turbo. Konstrukcja kadłuba ogranicza

rezonans, miska olejowa została podzielona

na dwie części, zintegrowany z głowicą ko-

lektor wydechowy generuje mniejszy hałas,

odizolowano również wysokociśnieniowe

wtryskiwacze, a rozrząd napędzany łańcu-

chem o specjalnym profilu jest osłonięty

dźwiękochłonną pokrywą. Inne rozwiązania

techniczne podnoszące sprawność silnika

to: drążony wał korbowy obniżający masę

silnika oraz pompa oleju z napędem o obni-

żonym tarciu, która w zależności od potrzeb

tłoczy olej pod mniejszym lub większym ci-

śnieniem. Cały silnik został zaprojektowany

do eksploatacji z obniżającym tarcie olejem

o klasie lepkości 5W 30.

O ile trzycylindrowe silniki Opla to typowi

przedstawiciele trendu zwanego „downsi-

zingiem” (mniejsze i lżejsze, ale bardziej wy-

dajne silniki), o tyle w przypadku nowego

czterocylindrowego silnika 1.4 inżynierowie

Opla mówią o „rightsizingu”, czyli optyma-

lizacji sprawności między niskim a wysokim

obciążeniem jednostki. Silnik 1.4 ECO-

TEC Direct Injection Turbo jest produko-

wany w fabryce Opel Flex w Szentgotthárd.

(Fot. Opel)

Porsche 911 od dziesięcioleci jest najlepiej

sprzedającym się samochodem sportowym

na świecie. Nowa generacja modelu umac-

nia się na prowadzeniu dzięki innowacyj-

nym, turbodoładowanym silnikom typu

bokser, zaawansowanej konstrukcji podwo-

zia oraz nowym multimediom. Z zewnątrz

nowe Porsche 911 Carrera wyróżnia się licz-

nymi modyfikacjami: począwszy od nowych

przednich lamp z czteropunktowymi świa-

tłami do jazdy dziennej, przez pozbawione

wgłębień klamki drzwi, aż do przeprojekto-

wanej tylnej pokrywy z pionowymi żaluzja-

mi oraz nowych tylnych lamp z czteropunk-

towymi światłami hamowania.

Całkowicie nowa generacja jednostek bi-

turbo sprawia, że przyjemność z jazdy 911

Carrera staje się jeszcze intensywniejsza: tyl-