Background Image
Previous Page  9 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 9 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Projekt V-Charge

Już w niedalekiej przyszłości auta będą

mogły zupełnie samodzielnie parkować,

a jak to będzie wyglądało można prześledzić

na podstawie unijnego projektu badawczego

„V-Charge”, w którym bierze udział sześciu

partnerów pracujących wspólnie nad rozwo-

jem nowej technologii. Główny nacisk poło-

żono na zautomatyzowanie procesu poszu-

kiwania wolnego miejsca na parkingu oraz

na ładowanie akumulatorów w samocho-

dach elektrycznych. Najważniejsze w tym

projekcie jest nie tylko to, że auto samo-

dzielnie wyszukuje wolnego miejsca do za-

parkowania, ale że znajduje takie, które jest

elementem infrastruktury automatycznego

ładowania i indukcyjnie napełnia akumula-

tory. Gdy proces ładowania zostanie zakoń-

czony, samochód automatycznie opuszcza

miejsce ładowania zwalniając je dla innego

auta elektrycznego, sam zaś parkuje na miej-

scu konwencjonalnym. „V-Charge” wskazu-

je drogę ku inteligentnym rozwiązaniom

przyszłości w dziedzinie automatycznego

parkowania.

W międzynarodowym konsorcjum prowa-

dzącym projekt badawczy przewodnią rolę

gra szwajcarska Wyższa Szkoła Techniczna

w Zurychu (ETH) odpowiedzialna za loka-

lizację wizualną, planowanie ruchu i kontro-

lę pojazdów („Autonomous Systems Lab”)

oraz zajmująca się kalibracją kamer, prze-

twarzaniem ich nagrań na obraz 3D oraz

rozpoznawaniem przeszkód na drodze po-

jazdów („Computer Vision and Geometry

Lab”). Uniwersytet Techniczny z Brunszwi-

ku pracuje nad zagadnieniami związanymi

z infrastrukturą parkingową oraz z komuni-

kacją między pojazdami a otoczeniem tech-

nicznym (Vehicle-to-infrastructure „V2I”),

z kolei Robert Bosch GmbH dokonuje

ekspertyz czujników, uniwersytet w Par-

mie czuwa nad rozpoznawaniem przeszkód

przez pojazd, a uniwersytet w Oxfordzie

nad stworzeniem szczegółowych map na-

wigacyjnych parkingu (semantic mapping

concepts). Volkswagen, jako szósty partner

konsorcjum, dostarcza wyposażenie, modu-

ły bezpieczeństwa i kontroli, a także systemy

do statycznej obserwacji otoczenia, rozpo-

znawania obiektów oraz do automatycznego

parkowania.

ne koła modelu 911 Carrera napędza teraz

silnik o mocy 370 KM (272 KM), a 911

Carrera S – 420 KM (309 kW). W obu

przypadkach moc względem poprzedników

wzrosła o 20 KM (15 kW). Obie jednostki

mają po 6 cylindrów i 3 litry pojemności.

Porsche ma przy tym imponujące osiągi:

911 Carrera Coupé ze skrzynią Porsche-

-Doppelkupplung (PDK) i pakietem Sport

Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h

w 4,2 s, o 0,2 s szybciej niż poprzednik.

Jednocześnie wzrosła prędkość maksymalna

obu modeli: 911 Carrera osiąga teraz 295

km/h (+6 km/h), a 911 Carrera S – 308

km/h (+4 km/h).

Po raz pierwszy wszystkie modele Car-

rera otrzymują nowe zawieszenie PASM

(Porsche Active Suspension Management)

z obniżonym o 10 mm prześwitem. Do-

datkowo zwiększa ono stabilność w szybko

pokonywanych zakrętach. Równocześnie

nowa generacja amortyzatorów o większej

rozpiętości siły tłumienia zapewnia wyższy

komfort dzięki precyzyjniejszej charaktery-

styce działania i poprawia zachowanie nad-

wozia podczas dynamicznej jazdy. Nowe,

standardowe obręcze z pięcioma podwój-

nymi ramionami zaopatrzono w ogumienie

o obniżonych oporach toczenia i lepszych

walorach trakcyjnych. Nowe Porsche 911

Carrera jest również opcjonalnie dostępne

ze skrętną tylną osią, znaną z modeli 911

Turbo oraz 911 GT3. Dodatkowo zwiększa

ona zwinność samochodu i zapewnia jeszcze

wyższą stabilność podczas zmiany pasa przy

dużych prędkościach.

Nowe modele Porsche 911 Carrera tra-

fią na polski rynek w grudniu 2015 r.

(Fot. Porsche)

Dzięki V-Charge wystarczy, że kierowca auta skorzysta po dojechaniu do garażu z odpowiedniej aplikacji

na smartfona (1), która steruje autem. Dzięki elektronicznej mapie przesłanej do samochodu, auto automa-

tycznie wyszuka wolne miejsce w obrębie parkingu (2) i samo na nie wjedzie (4). Jeśli będzie to samochód

elektryczny, system nakaże mu dodatkowo znalezienie miejsca z automatycznym urządzeniem do ładowania

akumulatorów (3 i 5)